Sindrom karpalnog tunela je medicinsko stanje koje se javlja kada je srednji nerv u zglobu zapešća (spoj ruke i šake), poznat kao nervus medianus pritisnut.

Različiti faktori mogu doprineti razvoju sindroma karpalnog tunela, uključujući genetske predispozicije, ponavljajuće pokrete ruku, povrede, hormonske promene ili određena stanja poput artritisa, koja doprinose razvoju bolesti.

Fizikalna terapija predstavlja primaran oblik lečenja sindroma karpalnog sindroma i dovodi do smanjenja bola u ruci.

Sindrom karpalnog tunela simptomi

Nervus medianis prolazi kroz uski prolaz poznat kao karpalni tunel, smešten u zglobu zapešća duž donje strane ruke. Kada dođe do pritiskanja ovog nerva, javljaju se različite tegobe.

Uobičajeni simptomi sindroma karpalnog tunela uključuju

• Bol u ruci i zapešću
  • Bol u podlaktici
  • Bol u ruci koji se javlja i tokom noći
  • Osećaj trnjenja u prstima, posebno palcu, kažiprstu, ili srednjem prstu
  • Slabost u ruci, prilikom hvatanja predmeta ili izvođenja preciznih pokreta prstima
  • Oticanje zgloba zapešća
  • Povećana osetljivost na dodir ili bol pri pritisku na zahvaćeno područje

Sindrom karpalnog tunela u trudnoći

Sindrom karpalnog tunela se nešto češće javlja kod osoba ženskog pola, u odnosu na muškarce.

Žene su sklonije razvoju sindroma karpalnog tunela, naročito ako imaju uzak ručni zglob. Rizik od nastanka oboljenja raste tokom perioda trudnoće i menopauze.

Razlog tome su, pre svega razlike u anatomiji zgloba kod žena, koji su manji u odnosu na muškarce.

Pored toga, povećanje telesne težine tokom trudnoće i zadržavanje tečnosti u organizmu uzrokuje oticanje tkiva, uključujući i ona oko karpalnog tunela, što povećava pritisak na nervus medianus.

Šta su profesionalni faktori rizika za razvoj sindroma?

Osobe koje zbog posla ponavljaju iste pokrete rukama imaju povećan rizik od razvoja sindroma karpalnog tunela.

Riziku su pre svega izložene osobe koje dug vremenski period u toku dana provode ispred računara, posebno ako imaju “neprirodan” položaj ruku tokom upotrebe tastature ili miša.

Pored toga, poslovi radnika na proizvodnoj liniji, montažera ili tehničara, takođe povećavaju rizik od nastanka sindroma. Frizeri tokom rada ponavljaju pokrete rukama i time povećavaju pritisak na zapešće.

Muzičari čiji instrumenti zahtevaju dugo držanje ruku u određenom položaju, posebno u kombinaciji s brzim pokretima prstiju tokom sviranja, takođe su izloženi povećanom riziku.

Saveti za prevenciju nastanka sindroma karpalnog tunela

Prevencija sindroma karpalnog tunela uključuje prilagođavanje i promene u svakodnevnim aktivnostima, kako bi se smanjio pritisak i opterećenje na zapešće ruku.

Redovne pauze tokom rada, pomažu u smanjenju opterećenja na zapešće. Preporuka je da kraće pauze postanu deo dnevne rutinu tokom radnog vrememna, kao i istezanje i opuštanje ruku.

Pravilno postavljanje stola, stolice i tastature, smanjuje pritisak koji se vrši na ruke tokom obavljanja posla. Postarajte se da vaš radni prostor bude prilagođen vašim potrebama.

Regulisanje telesne težine

Pored adaprtiranog radnog okruženja i blagovremenog pravljenja pauza tokom rada, jedna od glavnih mera prevencije je svakako i regulacija telesne težine.

Održavanje zdrave telesne mase smanjuje opterećenje koje se vrši na zglobove i ligamente.

Prekomerna telesna težina povećava opterećenje zglobova, uključujući i zglob zapešća, što dovodi do povećanog trenja i pritiska na meka tkiva u tom području, povećavajući rizik od kompresije živca.

Izuzetno je bitno lečiti sindrom karpalnog tunela na vreme, iz razloga što dugotrajan i jak pritisak na nervus medijanus dovodi do slabljenja mišića šake.

Iz tog razloga ljudi koji imaju ovaj problem mogu doći u situaciju da razviju opštu slabost ekstremiteta i da im ispadaju predmeti iz ruku.

Kako lečiti sindrom karpalnog tunela?

Postavljanje dijagnoze se zasniva pre svega na kliničkom pregledu, zatim razmatranju prisutnih simptoma.

Ponekad su potrebni i dodatni testovi kao što je elektromiografija, kako bi se potvrdila prisutnost kompresije nerva.

Pored osoba koje se bave navedenim zanimanjima, bitno je naglasiti da ljudi oboleli od dijabetesa imaju povećan rizik od razvoja neuropatskih poremećaja, zbog uticaja ove bolesti na zdravlje nerva.

Prvi korak u lečenju sindroma karpalnog tunela je svakako fizikalna terapija, koja će dovesti do ublaživanja prisutnih tegoba.

U težim slučajevima, ako fizikalna terapija ne da zadovoljavajuće rezultate, se primenjuje hirurški zahvat.

Sindrom karpalnog tunela lečenje, fizikalna terapija i vežbe za sindrom karpalnog tunela

Nakon postavljene dijagnoze sindroma karpalnog tunela, najčešće se savetuje primena fizikalne terapije, koja može ublažiti prisutan bol.

Fizioterapeut može preporučiti prilagođene vežbe, koje pomažu pri smanjenju pritiska na nerv.

Ako postoji otok u području zapešća, terapeut može preporučiti tehnike smanjenja otoka, kao što su primena leda, odnosno krioterapija.

Pored toga, terapeut će Vam pružiti savete za pravilno postavljanje radnog prostora ili preporuke za nošenje određenih ortopedskih pomagala.

Fizikalna terapija se često kombinuje s drugim modalitetima lečenja, kao što su lekovi, injekcije, ili u nekim slučajevima hirurški zahvat, u zavisnosti od ozbiljnosti stanja.

U svakom slučaju, preporuka je fizijatrijski pregled kako biste dobili precizne savete i plan lečenja sindroma karpalnog tunela, a zatim i fizikalna terapija ukoliko lekar proceni da je potrebna.

Fizionova centar kontinuirano širi svoje znanje iz raznih oblasti medicine

Stručni tim Fizionova centra proširuje svoje stručno znanje na različitim poljima iz oblasti medicine.

Svake godine posećujemo renomirane svetske konferencije na kojima učestvujemo u važnim diskusijama i razmeni znanja sa kolegama iz inostranstva.

Insistiramo na stalnom usavršavanju i proširivanju znanja kako bismo ispratili najnovije medicinske trendove, koje ćemo kasnije i primeniti u našoj praksi.

Brojne poznate ličnosti su već poklonile poverenje Fizionova centru koji se uspešno bavi lečenjem brojnih oboljenja koja saniramo dugoročno i bezbolno.